MEDLEMSBREV NR. 2/2022                                          Nurmijärvi 28.4.2022

Hej på er alla!

Våren kommer, sakta men säkert, fast lite väl kyligt är det just nu och jag sitter här och skriver med iskalla fingrar. När ni läser det här brevet har vi redan fått fira Valborg och Första Maj, blickarna är fast riktade mot sommar och sol.

Förutom ett medlemsbrev åt er medlemmar, så kommer det här också att fungera som en liten introduktion till föreningens verksamhet. Vi har under årens lopp fått uppleva många roliga saker och hoppas att nya intresserade också får vara med om allt vi gör tillsammans. Vi vill också gärna höra av er, vad ni vill att vi ska göra. Nya tankar och idéer är alltid välkomna!

År 2022 är lite extra speciellt för oss, för föreningen har hållit igång redan i 25 år! Definitivt någonting värt att firas. Vi kommer inte att ordna en skild 25-års fest, men passa på att komma med på alla roliga evenemang, som vi har planerat för i år.

Vi har i år ökat samarbete med de andra svenskspråkiga aktörerna i kommunen, Daghemmet Äppelgården, Vendlaskolan, Hem och Skola och Eftis. På hösten kommer vi att ordna en gemensam “Svenska veckan” med olika program och evenemang för alla åldrar första veckan i november, men mera om detta på hösten.

Styrelsen 2022 fortsätter med ungefär samma uppsättning som tidigare:
Ordförande Nina Wagner-Nyman
Viceordförande Ira Polvinen
Sekreterare Kati Krug
Kassör Pia Ohralahti
Webbansvarig Micaela Hagström-Koivusara
Medlem Siv Jansson
Medlem Sari-Pilvikki Kähkönen

Medlemsavgiften fastställdes till 30€/familj.

Kafferep tisdagen 17.5. kl 17-19 på Café Kirjava

Vi hinner ännu med ett Kafferep nu på våren, men kommer att fortsätta med dem på hösten. Du är välkommen att delta och träffa andra finlandssvenskar en gång i månaden på Café Kirjava, Klaukkalantie 59.

Drop in/drop out, kom när du hinner, slappna av och njut av kaffet och sällskapet.

Grillkväll onsdag 11.5 kl. 17

Adressen är Sääksin leirikeskus, Sääksjärventie 144, 05200 Rajamäki. I samband med grillkvällen ordnar vi även bokbytarkväll, så missa inte chansen att få lite omväxling i bokhyllan.

17–19 bastun varm

18–20 grillen varm samt gemensamma lekar, tävlingar mm.

Anmälningar senast 9.5. till Sari-Pilvikki tel. 040 778 5912, så inte maten tar slut mitt i det roliga.

Sommarutflykt till Visby 17.-19.6

Vi har ännu några B-hytter lediga på vår sommarutflykt med Viking Line till Visby. Resorna är så gott som slutsålda för den kommande sommaren, så missa inte chansen att åka med.

Avgång fredag 17.6 kl. 16 och vi är i Visby lördag 18.6 kl. 9.45-17.30. Tillbaka i Helsingfors söndag 19.6 kl. 13.45. Resan kostar ca 320 e / hytt. Priset inkluderar 1 middag och 1 frukost / person, men vi har bokat 1 middag och 1 frukost till, så vi får mat på båda resorna. Föreningen kommer att betala en del av kostnaderna för den mat som inte ingår i hyttpriset. Vi har även förhandsbokat cyklar för samtliga deltagare, så är det lättare att ta sig runt i stan och utanför. Givetvis är det frivilligt att hyra den.

Bindande anmälningar senast 9.5. till Micaela tel. 044 592 9162, micbhag@gmail.com

Allsång på Tabor 15.6 kl. 19 med Thomas Lundin

”Allsång med Thomas”
En fartfylld och rolig kväll där Thomas sjunger med och för publiken!

I allsångshäftet finns Eurovisionsschlager, Svensktoppar och

60-tals rock och förstås också alla somriga klassiker.

Adress: Taborbergets museiområde, Koulunkulmantie 34, 01940 Palojoki. Biljetterna släpps under mars månad. 10€/person via Lippupiste. För gruppbokningar, kontakta micbhag@gmail.com

Facebook: https://www.facebook.com/groups/svenskaforeningeninurmijarvi/ Gå gärna in och gilla oss, här hittar du också information om våra evenemang. Du får gärna ta med vänner och bekanta, som är intresserade av vår verksamhet.

Ändringar som sker efter utskicket av medlemsbrev, uppdaterar vi både på vår hemsida www.svenskaforeningeninurmijarvi.fi och på Facebook.

INBETALNING AV MEDLEMSAVGIFTEN ÅR 2022
Mottagare:                Svenska föreningen i Nurmijärvi r.f.
Kontonummer:         FI72 4260 1420 0477 76 (Lammin Säästöpankki)
Summa:                   30,00
Förfallodag:             15.5.2022
Meddelande:            familjens namn

MEDLEMSBREV NR. 1/2022            Nurmijärvi 21.2.2022

Hej bästa medlem!

Dagarna börjar bli längre fast våren inte riktigt ännu är här. Ännu ett år har vi varit tvungna att leva med Covid-19. Begränsningar, distansering, munskydd, coronapass och ”käsidesi” har blivit vardag.

Förra våren fick vi inhibera eller flytta fram alla våra evenemang, men på hösten hade vi fullt upp. Grillkvällen i augusti med bastu, paddling, simning, mat och framför allt trevligt sällskap, Allsång på Tabor i september var välbesökt efter ett mellanår. I november hann vi med Svenska dagens bio, Den svavelgula himlen, Vendlaskolans Halloween-disco och De vackraste julsångerna. I december blev det ännu julpyssel och Vanda Teaterföreningens version av Charles Dickens Julsaga.

I januari var vi tyvärr tvungna att ställa in vårt första kafferep, men i februari har vi hunnit sätta oss ner med kaffe och dopp i Café Kirjava i Klövskog. På våren händer det mycket hos oss, så plocka fram kalendern så att du inte missar våra evenemang. Vi kommer dessutom att ordna ett gemensamt vårprogram i samarbete med Vendlaskolan. Följ med på vår webbsida och Facebook för uppdateringar av evenemangen.

Kafferep varje månad på Café Kirjava

Du är välkommen att delta och träffa andra finlandssvenskar en gång i månaden på Café Kirjava, Klaukkalantie 59. Vi finns på plats

onsdagen 16.3 kl. 17-19,

torsdagen 21.4 kl. 17-19,

tisdagen 17.5 kl. 17-19.

Årsmöte onsdag 16.3 kl. 16-17 på Café Kirjava

Alla medlemmar är välkomna med, genom att delta kan du också inverka på verksamheten. Dessutom blir det roligare om vi är fler och nya idéer för verksamheten är alltid välkomna. Vi samlas för årsmöte före kafferepet på Café Kirjava, Klaukkalantie 59.

Grillkväll onsdag 11.5 kl. 17

Adressen är Sääksin leirikeskus, Sääksjärventie 144, 05200 Rajamäki.

17–19 bastun varm
18–20 grillen varm samt gemensamma lekar, tävlingar mm.

Humorlandskampen på Svenska Teatern fredag 13.5 kl. 19

Vilket land är roligare? Finland eller Sverige? Kommer något land att vinna överlägset eller är det kanske domaren Stan Saanila som har ett finger med i spelet?

I maj 2022 ordnas Humorlandskampen redan för 18:e gången. Denna landskamp i ståuppkomik har år efter år dragit fullsatta salonger på Svenska Teatern.

Efter två års paus är duellen tillbaka!

Finlands lag: Anders Helenius & André Wickström
Sveriges lag: Thomas Järvheden & Tobias Persson
Domare och konferencier: Stan Saanila

Vi har ett begränsat antal biljetter, så passa på att boka plats före de tar slut. Pris 20 e / biljett. Anmälningar tas emot av Sari-Pilvikki tel. 040 778 5912 senast 8.4.

Allsång på Tabor 15.6 kl. 19 med Thomas Lundin

En fartfylld och rolig kväll där Thomas sjunger med och för publiken!

I allsångshäftet finns Eurovisionsschlager, Svensktoppar och

60-tals rock och förstås också alla somriga klassiker.

Sommarutflykt till Visby 17.-19.6

Vi har lyckats boka 10 st. 2 personers B-hytter på Viking Line till Visby.

Avgång fredag 17.6 kl. 16 och vi är i Visby lördag 18.6 kl. 9.45-17.30. Tillbaka i Helsingfors söndag 19.6 kl. 13.45. Resan kostar ca 320 e / hytt. Priset inkluderar 1 middag och 1 frukost / person. Resorna är så gott som slutsålda för den kommande sommaren, så missa inte chansen att åka med. Vi håller på och förhandlar om en rundtur i Visby, så vi återkommer med detaljerna.

MEDLEMSBREV NR. 2/2021
Nurmijärvi 25.10.2021

Hej bästa medlem!

Solen skiner samtidigt som stormen viner i knutarna. Vädret har verkligen varit väldigt höstigt nu. Vi hoppas att få se mycket sol och mindre regn, när vi lider mot vintern.

På hösten har vi hittills hunnit med både grillkväll och Allsång på Tabor. Det var roligt att äntligen kunna träffas på riktigt, och alltid är det lika skönt att bada bastu och simma i Sääksi. Allsången var välbesökt och det var underbart att få fylla backen med glad sång tillsammans med er alla.

Vi har ännu många trevliga och traditionella evenemang kvar innan året är slut. Som det nu ser ut, har vi inga begränsningar på gång, men vi följer med utvecklingen av Corona situationen samt statsrådets anvisningar och informerar om eventuella förändringar på vår nätsida och Facebook.

Svenska Dagen bio lör 6.11 kl. 13 på Kino Juha i Nurmijärvi kyrkby
I år blir det en matinée föreställning och vi får se filmen Min pappa Marianne. Filmen är en dramakomedi från 2020 och är regisserad av Mårten Klingberg. Den handlar om Hanna som återvänder till Alingsås efter att hennes förhållande precis tagit slut. Hannas pappa arbetar som präst där och när han berättar att han egentligen vill vara Marianne, vänds hennes värld upp och ner. För Marianne finns dock ingen väg tillbaka; hon måste äntligen få leva som den hon är. Det bli en omtumlande resa för Hanna som inte känner sin pappa så väl som hon trodde. I rollerna ser vi bl.a. Hedda Stiernstedt och Rolf Lassgård.

Vendladisco lör 13.11 kl. 15-17
Maskeraddisco för Vendlaskolans elever ordnas i år i skolans aula. Vi har vuxna övervakare på plats och bjuder på, förutom dans och lekar, också något smått och gott att äta och dricka. Anmälningar till affischen på skolan.

De vackraste julsångerna mån 29.11 kl. 18 i Nurmijärvi kyrka
Vi samlas för att sjunga och njuta av de vackraste julsångerna i Nurmijärvi kyrkobyn. Efteråt blir det julglögg och jultårtor i församlingshemmets stora sal.

Julpyssel fre 10.12 kl. 17.30
Välkommen till Vendlaskolan för att pyssla lite julklappar och annat roligt. I år gör vi bl.a. ljus, julkort, dekorerade tändsticksaskar och örtolja. Anmäl ditt deltagande till Micaela Hagström-Koivusara per sms 044-5929162 senast 8.12. Pyssel är gratis för medlemmar och 5€/person för icke-medlemmar.

MEDLEMSBREV NR. 1/2021
Nurmijärvi 6.5.2021

Hej bästa medlem!

Vilket år vi har haft hittills igen och tyvärr har år 2021 fortsatt i samma tecken som vi avslutade 2020, det konstiga året. Men vi går mot ljusare tider och har många roliga evenemang att se fram emot. Vi följer förstås aktuella anvisningar angående sammankomster och övriga evenemang och informerar om eventuella förändringar.

Årsmöte hade vi 17.3 och vi fortsätter med samma glada gäng, med undantag av en “ny-gammal” ordförande.

Styrelsen 2021:

Ordförande        Nina Wagner-Nyman

Vice ordförande    Ira Polvinen

Sekreterare och
webbansvarig        Micaela Hagström-Koivusara

Kassör            Pia Ohralahti

Medlem        Sari-Pilvikki Kähkönen

Siv Jansson

Kati Krug

Medlemsavgiften fastställdes till 30€/familj.
INBETALNING AV MEDLEMSAVGIFTEN ÅR 2021

Mottagare:                Svenska föreningen i Nurmijärvi r.f.

Kontonummer:         FI72 4260 1420 0477 76 (Lammin Säästöpankki)

Summa:                    30,00

Meddelande:            familjens namn

Sommarutflykt till Klovharun och Pellinge mån 26.7
Välkommen med oss till Borgå skärgård! Vi har bokat in ett besök till ön Klovharun, Tove Janssons sommarställe i 28 år. Gruppstorleken är max 10 personer, så vi har 2 olika avgångstider (11.30 och 13.15). Totalt 20 personer får alltså plats. Det blir även program i Pellinge före/efter Klovharun. Mer information om utflykten i nästa medlemsbrev men du kan redan nu preliminärt boka din plats. Föreningen sponsrar utflykten delvis, mer information senare. Eventuellt blir det också en avstickare till Borgå.
Kontakta Micaela per epost: micbhag@gmail.com

Allsång på Tabor söndagen 5.9 kl. 15 med Thomas Lundin
En fartfylld och rolig sensommarkväll där Thomas & Calle sjunger med och för publiken! I allsångshäftet finns Eurovisionsschlager, Svensktoppar och 60-talsrock och förstås också alla somriga klassiker.

Mellan allsången bjuder artisterna på solosånger i samma glada medryckande stil! Allsång - när sommaren är som bäst!  Kom med och sjung!

Läktaren har tak, så ett eventuellt regn kommer inte att störa kvällen.

Vi säljer kaffe och grillkorv samt lotter både före evenemanget och under pausen.

Biljettförsäljning på www.lippu.fi

Grillkväll måndagen den 23.8. kl. 17
Den redan traditionella grillkvällen ordnas igen vid stranden av Sääksi. Det blir en fin kväll med trevligt sällskap, god mat och dryck, bastu och simning för den som vågar. Bokbytare välkomna också
Adressen är Sääksin leirikeskus, Sääksjärventie 144, 05200 Rajamäki.

17-18 paddla med kajak
17-19 bastun varm
18-20 grillen varm samt gemensamma lekar, tävlingar mm.

Gå gärna in och gilla oss, här hittar du också information om våra evenemang.

Du får gärna ta med vänner och bekanta, som är intresserade av vår verksamhet.